نوشته شده توسط : elham

عوارض ارتودنسی چیست؟

ارتودنسی به خودی خود عارضه خاصی را در پی نداشته و این عدم رسیدگی فرد و سهل انگاری آن است که زمینه ایجاد عوارض ارتودنسی را فراهم می آورد.

 ارتودنسی از جمله درمان­هایی است که با هدف زیبایی بخشی انجام می شود. اگرچه این درمان فواید چشمگیری را به دنبال خواهد داشت، اما در صورت عدم مراقبت مناسب توسط فرد، مشکلاتی بسیاری را در پی خواهد داشت.

انواع عوارض ارتودنسی

عدم رعایت بهداشت دهان و عدم مراقبت از دندان ها توسط فرد و نیز عمل نکردن به دستور عمل های متخصصین زمینه ارتودنسی، موجبات بروز مشکلاتی نظیر مشکلات زیر را فراهم می­سازد. عوارض ارتودنسی به سادگی و با عمل به دستورات دندانپزشک می توان از بروز این عوارض پیشگیری کرد.

  • خراش و زخم

از جمله عوارض ارتودنسی در صورت استفاده از براکت های فلزی، بروز زخم در دهان می باشد. در صورتی که از براکت ارتودنسی و فلزی به درستی مراقبت کنید و به آنها آسیب نزنید این براکت ها به بخش داخلی دهان آسیبی وارد نمی کنند.

  • پوسیدگی دندان و بیماری لثه

از دیگر عوارض ارتودنسی که ناشی از وجود براکت های ارتودنسی در دهان می باشد، به دام افتادن مواد غذایی در بین براکت ها است که زمینه رشد باکتری­ های دهانی را زیاد می کند و موجب پوسیدگی دندان و تحلیل لثه خواهد شد. این نوع از عوارض ارتودنسی در صورتی مشاهده می شود که فرد در رعایت بهداشت دهان و دندان خود کم کاری کرده و از  نخ دندان و مسواک استفاده نکرده باشد.

  • کوتاه شدن طول ریشه

احتمال تحلیل و کوتاه شدن ریشه دندان­ها دردر بیماران بسیار کمی رخ می دهد. حرکت دندان­ها در طول دوره درمان با توجه به مکانیسم تحلیل استخوان و نیز تشکیل مجدد آن انجام می­شود. در حین درمان نیز ممکن است قطعات بسیار ریزی از ریشه شکسته شده و مجددا ساخته شود. این دسته از عوارض و معایب ارتودنسی در بیمارانی که سابقه آسم و یا ضربه دارند، باید بسیار دقت کنند. یک متخصص ارتودنسی با تجربه و ماهر با زمانبندی درست حرکت دادن دندان ها در ارتودنسی آشناست و با رعایت این نکته مهم دندان ها دچار آسیب و تحلیل ریشه نخواهند شد.

برای مطالعه عوارض ارتودنسی می توانید وارد سایت دندانپزشکی شاهکار دنتال شوید و اطلاعات لازم را در زمینه عوارض ارتودنسی کسب کنید.



:: برچسب‌ها: عوارض ارتودنسی , شاهکار دنتال , ارتودنسی ,
:: بازدید از این مطلب : 118
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 17 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : elham

بهترین فوق تخصص مغز و اعصاب در ایران

مغز یکی از مهم ترین اندام های بدن است که فرماندهی کل بدن را در دست دارد. با توجه به اهمیتی که این عضو از بدن دارد ایجاب می کند در صورت بروز مشکل برای تشخیص و درمان حتما به دنبال بهترین فوق تخصص مغز و اعصاب باشید.

نشخیص و درمان انواع اختلالات مغز و اعصاب امری کاملا تخصصی می باشد که این امر تنها توسط پزشکی که دارای دانش و مهارت کافی در این زمینه هست انجام می پذیرد.

امروزه عده ای هم هستند که مشکلات مربوط به مغز و اعصاب رو دارند و به دنبال انتخاب بهترین پزشک مغز و اعصاب می گردند تا بتوانند درمان موثر را تجربه کنند.

دکتر رضا جباری متخصص مغز و اعصاب در ایران است.دکتر جباری در حال حاضر در بسیاری از بیمارستان های مطرح ایران در حال فعالیت است.   دکتر رضا جباری در جراحی تومورهای نورینوم آکوستیک، جراحی میکروسکوپی داخل جمجمه‌ای، جراحی شوانوما، و… است. البته در کنار خدمات درمانی در زمینه تألیف و پژوهش نیز فعالیت هایی داشته و تا کنون صدها مقاله را نگارش و در مجله های معتبر علمی-پژوهشی چاپ کرده است.

دکتر رضا جباری به عنوان یکی از بهترین متخصص های مغز و اعصاب در تهزان است که با توجه به درمان های موفقی که داشته ، توانسته به عنوان بهترین متخصص مغز و اعصاب شناسایی شوید. 

انواع بیماری های مغز و اعصابی توسط فوق تخصص مغز و اعصاب دکتر جباری درمان می شود:

انواع تومور های مغزی

ام اس

انواع آلرژی

برای آشنایی با بهترین فوق تخصص مغز و اعصاب می توانید بر روی کلمه لینک شده کلیک کنید.

 


:: برچسب‌ها: فوق تخصص مغز و اعصاب , دکتر رضا جباری ,
:: بازدید از این مطلب : 62
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 17 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : elham

دکتر جباری کیست؟

چه ویژگی هایی دارد؟

تخصص دکتر جباری چیست؟

چکونه به مطب دکتر جباری مراجعه کنیم؟

دکتر رضا جباری چه ویژگی هایی دارد؟

با توجه به موارد بالا شاید تا به حال متوجه شده باشید که موضوع بحث این مقاله چیست. دکتر جباری که یکی از بهترین جراحان مغز و اعصاب است تا امروزه نامش بسیار به گوش ما خورده است. از این رو سعی داریم در این مقاله به ویژگی های دکتر جباری بپردازیم و به تک تک سوالات بالا جواب دهیم.

دکتر جباری یکی از متخصصان با تجربه در زمینه درمان انواع بیماری های مغز و اعصابی است که تا به امروز توانسته بسیاری از بیمارانی که سایر دکتر ها جواب کرده اند را درمان کند.

شاید سوال این باشد که علم پزشکی که یکسان است ولی چرا برخی از پزشکان توانایی بیشتری در درمان بیماری ها دارند؟

تنها پاسخی که ما می توانید دهیم این است که درمان بیماری ها تنها به مطالعه و دانش بستگی ندارد. تجربه حرف اول را در درمان بسیاری از بیماری ها می زند. از این رو برای درمان انواع بیماری ها بهتر است از پزشکانی که تجربه بالای درمانی دارند، استفاده کنید.

یکی از مهم ترین ویژگی های دکتر رضا جباری برخورداری از تجربه بالا است. هر چه میزان تجربه این پزشک بالا تر باشد می توان گقت جایگاه برتری در بین رقبان خود میگیرد.

دکتر جباری با فارغ‌التحصیل شدن در زمینه جراحی مغز و اعصاب توانست به درمان بیماری هی مغز و اعصابی بپردازد.

علائم بیماری های مغز و اعصابی از نظر دکتر جباری

سرگیجه شدید 

 سردرد های بغرنج

تاری دید 

حالت تهوع

فراموشی

عدم توانایی در راه رفتن

 برای آشنایی با بهترین فوق تخصص مغز و اعصاب می توانید بر روی کلمه لینک شده کلیک کنید.

 



:: برچسب‌ها: دکتر جباری , متخصص مغز و اعصاب ,
:: بازدید از این مطلب : 75
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : elham

بهترین متخصص قلب و عروق در تهران کیست؟

بهترین متخصص قلب و عروق دارای چه ویژگی هایی است؟

چکونه بهترین متخصص قلب و عروق را شناسایی کنیم؟

آیا بهترین متخصص قلب و عروق در تهران قرار دارد؟

با توجه به سوالات بالا حتما متوجه شده اید که موضوع بحث ما چیست. موضوع مورد بحث ما در این مقاله شناسایی بهترین متخصص قلب و عروق است. دلیل پرداختن ما به این موضوع تنها به ویژگی های قلب باز می گردد.

همانطور که ما می دانید قلب یکی از اساسی ترین اندام های بدن است که در شبانه روز بدون هیچ استراحتی در حال فعالیت می باشد. بنابراین اگر ثانیه ای به کار خود نپردازد، ممکن است فرد چانش را از دست بدهد. بنابراین زندگی انسان ها شدیدا به عملکرد قلب آن ها بستگی دارد.

با توجه به مطالب بالا باید نشانه های انواع بیماری های قلب و عروقی را بشناسید و در صورت داشتن این نشانه ها باید سریعا به یکی از بهترین متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

در ابتدا قصدد  داریم اطلاعاتی را در زمینه بهترین متخصص قلب و عروق به شما بدهیم.

ویژگی های بهترین متخصص قلب و عروق

در این بخش از مقاله قصد داریم بهترین متخصص قلب و عروق را به شما معرفی کنیم. در صورت آشنایی با این ویژگی ها می توانید در آینده در صورت دچار شدن به انواع بیماری قلب و عروقی سریعا بهترین متخصص را انتخاب کنید.

اولین و مهم ترین ویژگی یم متخصص قلب و عروق برخورداری از دانش روز دنیا است. بسیاری از پزشکان بعد از فارغ التحصیل شدن دیگر هیچ تلاشی برای آپدیت کردن علم و اطلاعات خود نمی کنند. از این رو با توجه به اطلاعات گذشته خود شروع به درمان می کنند.

گاهی اوقات این درمان های قدیمی نمی تواند برخی بیماری های قلب و عروقی را درمان کند از این رو ممکن است بیمار دچار مرگ شود. از طرف دیگر امروزه با توجه به گسترش علم و دانش و فناوری بسیاری ازبیماری های قلب و عروقی در حال درمان هستند.

با توجه به این مورد لازم است که هر پزشکی اطلاعات خود را به روز کند.

دومین ویژگی بهترین متخصص قلب و عروق برخورداری از تجهیزات حرفه ای است. هر چه تجهیزانی که در یک مطب وجود دارد، حرفه ای تر باشد، می توان گفت کمک بسیاری به پزشک جهت تشخیص و درمان بیماری های قلبی می کند.

برای آشنایی بیشتر با بهترین متخصص قلب و عروق می توانید وارد سایت دکتر کامبیز پرآذران شوید و اطلاعات لازم را در این زمینه کسب کنید.

 



:: برچسب‌ها: بهترین متخصص قلب و عروق , دکتر کامبیز پرآذران , بیماری های قلبی ,
:: بازدید از این مطلب : 82
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : elham

امروزه با توجه به توجه بسیاری از افراد به زیبایی خود تقاضا برای ارتودنسی بسیار بالا رفته است و افراد نمی توانند از زیر بار این هزینه ها در باییند. ولی با توجه به این موضوع بسیاری از افراد به دنبال کلینیک هستند که خدمات ارزان تری را ارائه دهند.

نکته دیگری هم که بسیاری از افراد را تحت تاثیر قرار می دهد، این است که بیمه هزینه های ارتودنسی را پرداخت نمی کند. بنابراین مشکل است بتوان بیمه ها را مجاب کرد که هزینه های خدمات دندانپزشکی را پرداخت کنند. زیرا بیمه ها تنها زیر بار هزینه هایی می روند که مرتبط با درمان و برطرف کردن مشکلات پزشکی باشند.

ارتودنسی نیز از جمله درمان های دندانپزشکی است که بیشتر جنبه زیبایی دارد تا درمانی، بنابراین بیمه ها به طور مستقیم هیچکدام از هزینه های آن را پرداخت نمیکند مگر اینکه مشکل بیمار به قدری شدید باشد که نیازمند جراحی فک و سایر پروسه های مشابه باشد. 

نکته دیگری که باید مد نظر قرار داد، محدوده جعرافیای مطب است. شهر و شرایط جغرافیایی شما می تواند در قیمت ارتودنسی شما تاثیر گذار باشد. در شهر های بزرگ و پیشرفته هزینه بیشتری نسبت به شهرستان ها گرفته می شود.

یکی از مهم ترین مواردی که بسیار تاثیر جدی بر قیمت ارتودنسی  دارد، نوع براکت انتخابی است.  می‌توان گفت نوع ارتودنسی که مدنظرتان است، مهم‌ترین عامل اثرگذار بر قیمت ارتودنسی است. به صورت معمول، هزینه ارتودنسی مرئی و ثابت که با براکت‌های معمولی یا براکت‌های رنگی صورت می‌گیرد، یک دهم تا یک پنجم قیمت ارتودنسی نامرئی است. مواد استفاده شده در هنگام ارتودنسی بر هزینه ارتودنسی اثر مستقیم دارد.

برای آشنایی با قیمت ارتودنسی می توانید وارد شاهکار دنتال شوید و اطلاعات لازم را در زمینه قیمت ارتودنسی کسب کنید.



:: برچسب‌ها: قیمت ارتودنسی , شاهکار دنتال , ,
:: بازدید از این مطلب : 72
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : elham

امروزه ممکن است اسم دکتر رضا جباری و یا دکتر جباری بسیار به گوش شما رسیده باشد. این پزشک به عنوان یکی از برترین پزشکان در زمینه درمان انواع بیماری های مغزی و است. 

اولین ویژگی دکتر جباری، درمان انواع بیماری های مغز و اعصابی است. که با توجه به تجربه بالایی که دارد، توانسته درمان های بسبار موفقی را داشته باشد.

انواع بیماری های مغز و اعصاب از زبان دکتر جباری

ترمبوسیز مغز که دراثر یک لخته یا پلاک خون است که در عروق خونی مغز تشکیل می‌شود.

آمبولی مغزی که دراثر جریان خون در مغز به وسیله یک لخته یا حباب هوا که از جای دیگری از بدن به مغز منتقل شده است، بسته می‌شود.

خونریزی (هموراژ) مغزی – به خروج خون از یک رگ پاره شده در مغز گفته می‌شود.

آنوریسم مغزی

مهم ترین علائم بیماری های مغز و اعصابی

ایجاد مشکل یا ناراحتی در بلعیدن غذا
مشکل در به زبان آوردن افکار
به وجود آمدن  لکنت زبان یا مشکل در سخن گفتن
استفراغ

تشنج

تب
گیجی 
تنفس دشوار یا نامنظم
آپنه – وقفه در نفس کشیدن
بی‌اختیاری ادرار و مدفوع

 

با توجه به این علائم اگر شما هر کدام از این علائم را داشتید باید سریعا به یک متخصص مغر و اعصاب مراجعه کنید. اولین و بهترین پیشنهاد ما دکتر جباری بهترین متخصص مغز و اعصاب است.



:: برچسب‌ها: دکتر جباری , متخصص مغز و اعصاب ,
:: بازدید از این مطلب : 62
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : elham

بهترین متخصص قلب و عروق بر اساس یک سری از ویژگی ها و موارد مشخص تایین می شود. و با مقایسه این ویژگی ها با یکدیگر می توان یک متخصص قلب و عروق خوب را تشخیص داد. در این بخش قصد داریم درباره بهترین متخصص قلب و عروق اطلاعاتی را به شما بدهیم.

بهترین متخصص قلب و عروق 

دکتر کامبیز پرآذران با توجه به دارا بودن ویژگی های مد نظر موفق به کسب بهترین متخصص قلب و عرق و در تهران شدده است. اولین و مهم ترین ویژگی این پزشک برخورداری از داشن روز دنیا و تجربه بالا در درمان انواع بیماری های قلبی است.

انواع علائم بیماری های قلبی

  • درد قفسه سینه
  • درد در پشت، دستها، گردن و یا فک شما
  • تنگی نفس
  • تهوع یا استفراغ
  • تپش قلب سریع و یا نامنظم
  • خستگی
  • اضطراب
  • سوء هاضمه
  • سوزش معده

این موارد جزو مهم ترین علائم و نشانه های بروز انواع بیماری های قلب و عروقی هستند که اگر این علائم را دارید، باید سریعا به مطب دکتر کامبیز پرآذران مراجعه کنید. زیرا بهترین متخصص در زمینه درمان بیماری های قلب عروقی دکتر کامبیز پرآذران می باشد.

دارا بودن مطب پزشک از دستگاه های به روز دنیا یکی دیگر از مهم ترین ویژگی بهترین متخصص قلب و عروق است. زیرا با این دستگاه ها امکان تشخیص این بیماری بالاتر می رود. و پزشک می تواند سریعا این بیماری را تشخیص و دهد و به درمان آن بپردازد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بهترین متخصص قلب و عروق می توانید وارد سایت دکتر کامبیز پرآذران شوید و مقاله ای که در این باره نوسته شده است را مطالعه فرمایید..

 



:: برچسب‌ها: بهترین متخصص قلب و عروق , دکتر کامبیز پرآذران , ,
:: بازدید از این مطلب : 73
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : elham

در این مقاله قصد دارم شما را با یک مدرسه روانشناسی آشنا کنم تا راهی باشد برای موفقست شما در مسیرر رشته مورد علاقتان.

خب همون طور که میدونید امروزه دانشگاه ها بیشتر درس های مهم را به صورت تئوری آموزش میدهند ولی برای ورود به یک کسب و کار از طریق درس باید بنوانید آن درس را پیاده کنید یعنی بخش عملی آن درس را هم باید فرا بگیرید.

بنظزتون بهترین برای آموزش عملی یک رشته چیست؟

شما چند راه پیش رو دارید. راه اول کارورزی پیش یک منخصص در رشته خودتون است. از این طریق میتوانید از تجربه های چندین ساله آن ها استفاده کنید و خودتون را متخصص کنید وو قدم به حوره کار بزارید.

راه دوم اینه که شغلی به غیر از رشتتون انتخاب کنید و در حوره دیگر مشغول به کار شوید. در این صورت شما وففتون را تلف درس خواندن کردید و فقط مدرک دارید.

راه سوم که بهترین راه است استفاده از کارگاه های روانشناسی است. در کارگاه های روانشناسی استادان مطرح در حوزه روانشناسی حضور می یابند و شما میتوانید تکنیک های درمان را یاد بگیرید و به کار ببرید .

از این طریق شما هم وقتتون بابت درس خواندن تلف نشده و از طرف دیگر سریع وارد کسب و کار  میشوید.

از این جهت مدرسه روانشناسی واران در سال 94 پابه ارصه آمورش گداشت و توانست پلی میان دانشجویان و استائان بشود و افراد زیادی را وارد حوزه کار بکند.

امروزه مدرسه روانشناسی واران با برگزاری دوره ها و کارگاه روانشناسی در زمینه رویکرد های مختلف سهمی در آمورش افراد داشته باشد.



:: برچسب‌ها: مدرسه روانشناسی واران , کارگاه روانشناسی , روانشناسی ,
:: بازدید از این مطلب : 64
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : elham

مرور نظام مند چیست و چه فایده ای دارد ؟

مرور نظام مند تحقیقات،یک تفسیر از مستندات انتخاب شده در یک موضوع تایین شده است .با توجه به تعداد زیاد و همچنین روند صعودی تولید مستندات علمی ، سازماندهی و آگاهی از نتایج و یافته های مشخص ، موردنیاز محققین می باشد .

ویژگی اصلی مرور نظام مند این است که همه مطالعات مرتبط با موضوع شناسایی ، در روندی شفاف و نظام مند با توجه به ملاک های مشخص انتخاب ،سپس خلاصه سازی ،تحلیل، ارزشیابی و ترکیب می گردند .

در حقیقت مرور نظام مند تلاش می کند با کاهش خطای سیستماتیک و تعصب محقق ، یک تصویر بزرگتری درباره موضوع مورد تحقیق ایجاد کند.

مرورهای نظام مند می تواند درک یک موضوع یا شناسایی موضوعات مشترک در سراسر تحقیقات را تسهیل کرده و یا به توسعه یک نظریه کمک کنند.

ویژگی اصلی مرور نظام مند این است که همه مطالعات مرتبط با موضوع شناسایی ، در روندی شفاف و نظام مند با توجه به ملاک های مشخص انتخاب ،سپس خلاصه سازی ،تحلیل، ارزشیابی و ترکیب می گردند . در حقیقت مرور نظام مند تلاش می کند با کاهش خطای سیستماتیک و ریز بینی محقق بعنی با کل نگری ، یک تصویر بزرگتری درباره موضوع مورد تحقیق ایجاد می کند.

مرورهای نظام مند می تواند درک یک موضوع یا شناسایی موضوعات مشترک در سراسر تحقیقات را تسهیل کرده و یا به توسعه یک نظریه کمک کنند.

 امروزه با افزایش فارغ التحصیلان یادگیری فن مرور نظام مند می تواند بسیار موثر باشد برای مشاهده کارگاه مرور نظام مند در مدرسه روانشناسی واران بر روی لینک کلیک کنید.



:: برچسب‌ها: مرور نظام مند , مدرسه روانشناسی واران , کارگاه مرور نظام مند ,
:: بازدید از این مطلب : 71
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : elham

طرحواره درمانی به چه شکل است؟

در ابتدای مبحث می دانیم که طرحواره درمانی راهکاری برای درمان و از بین بردن اختلالات شخصیت، اختلالات روانی و... است که تکنیک های متفاوتی برای آن در نظر گرفته شده است. این روش درمانی کاملا مدرن است و روز به روز مشتاقان به این امر رو به افزایش هستند که در طرحواره درمانی به طور کلی سه عبارت مهم وجود دارد که بنیان و پایه اصلی آن به شمار می رود که عبارتند از: طرحواره های ناسازگار اولیه، سبک های مقابله ای و ذهنیت های طرحواره ای.
طرحواره درمانی یکی از روش های مبتنی بر شواهد است که تمام تلاش آن این است که بر شخصیت افراد در همه ابعاد تاثیر عمیقی بر جای بگذارد به عبارتی می توان گفت این روش درمانی در از بین بردن علائم مزمن تاثیر بسیار زیادی دارد  و کاربرد آن در مواردی نیز بسیار چشمگیر می باشد که از جمله آنها:
•        در مرحله نخست الگوهای رفتاری فرد شناسایی می شود و برای درمان آنها تلاش می شود.
•        به هرگونه چالش زندگی که بر سر راه فرد قرار می گیرد پاسخ داده شود.
•        در نهایت موارد و نکات مثبتی که نقطه قوت فرد به شمار می رود شناسایی و به آنها شکل داده شود.
نکته: طرحواره درمانی با مدد جستن از مصاحبه و پرسشنامه به شناسایی رفتارها و ذهنیت های فراگیر مراجع می پردازد و در طی بررسی ها و اصولی باعث می شود که فرد تمامی تصمیم گیری های خود را مطابق با واقعیت انجام دهد ن بر اساس نقش و طرح.

نکاتی مهم و اساسی درباره طرحواره درمانی:

به طور کلی طرحواره درمانی روش ها و راهکارهای پردازش اطلاعات است که بر اساس واقعیت یا تجارب شخصی شکل می گیرد تا این امکانات را در اختیار افراد قرار دهد تا تجربه را تبیین و بررسی کند. به طور کلی می توان گفت عواملی هستند که در به وجود امدن طرحواره ها نقش موثری دارند که از جمله آنها:
•        هر طرحواره درمانی خود دارای یک جزء مفید و موثر است که با ارزش ها و باورهای شخص مرتبط و منسجم می باشد.
•        هر طرحواره درمانی در اینکه افراد باورها و ارزش های خود را تا چه مدت نگهداری کرده اند متفاوت می باشند.
•        طرحواره ها غالبا الگوبرداری می شود یعنی از افراد دیگر فرا گرفته می شود.
•        طرحواره ها معمولا در برگیرنده جزء شناختی هستند و بر روی تفکرات شخص تاثیر عمده ای می گذارد.
•        طرحواره ها عموما در برگیرنده جزء رفتاری هستند که این خود تعیین می کند افراد چگونه می توانند بر روی نظام باورها عمل کنند.
نکته: به طور کلی می توان گفت در طرحواره درمانی به طرحواره هایی توجه می شود که در ابتدای زندگی در خانواده و هر آنچه که نتیجه ارتباط با والدین است به وجود می آید و روش ها و تکنیک هایی به کار گرفته می شود که طرحواره های ناسازگار اولیه به فراموشی سپرده می شود و این تکنیک ها شناختی، تجربی و رفتاری می باشد.
 
 

حوزه‌های طرح‌واره‌ها شامل ۵ طبقه‌بندی از نیازهای برآورده نشده هستند که به صورت ۱۸ گروه طرح‌واره ناسازگار اولیه درآمده‌اند و توسط یانگ، کلاسکو و ویشار تبیین شده‌اند.[۳]

الف) بریدگی و طرد که شامل ۵ طرح‌واره است:

  1. طرد و رهاشدگی
  2. بی‌اعتمادی / بد رفتاری
  3. محرومیت هیجانی
  4. نقص و شرم
  5. بیگانگی و انزوای اجتماعی

ب) استقلال و عملکرد مختل شده که شامل ۴ طرح‌واره است:

  1. وابستگی / بی کفایتی
  2. آسیب‌پذیری نسبت به بیماری و ضرر
  3. گرفتار / خود تحول نیافته
  4. شکست

ج) محدودیت‌های مختل که شامل ۲ طرح‌واره است:

  1. استحقاق / بزرگ منشی
  2. خود کنترلی و خود انضباطی نا کافی

د) دیگر جهت‌مندی که شامل ۳ طرح‌واره است:

  1. اطاعت
  2. ایثار
  3. تأییدطلبی

ه) گوش به زنگی بیش از حد و بازداری که شامل ۴ طرح‌واره است:

  1. منفی گرایی / بدبینی
  2. تنبیه گرایی
  3. استانداردهای سفت و سخت / انتقاد جویی
  4. بازداری هیجانی
 
 


:: برچسب‌ها: رویکرد طرحواره درمانی , روانشناسی , مدرسه روانشناسی واران , مدرسه روانشناسی , رویکردهای روانشناسی ,
:: بازدید از این مطلب : 86
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 22 ارديبهشت 1400 | نظرات ()